Rianne Verhoeven is een vooruitstrevende mondhygiëniste met een eigen praktijk in Goes. Wij gingen bij haar op bezoek en kregen uitgelegd hoe zij haar werkplek volgens eigen visie heeft ingericht. Met een focus op hygiëne, werkefficiëntie en uitstraling.
Rianne werkt op twee locaties. Voor haar mobiliteit gebruikt ze een Apple MacBook. Zo neemt zij haar werkplek eenvoudig mee van de ene locatie naar de ander. Ze gebruikt haar laptop vooral om tijdens een behandeling gegevens in te voeren. Dat is een praktische oplossing maar wel één met wat haken en ogen. Als Rianne haar werk efficiënt wil kunnen uitoefenen dan is het nodig dat de laptop dicht op de behandelplek staat, binnen de zogenaamde ‘spatzone’. De laptop kan dan eenvoudig besmet raken met allerlei microben. Omdat een laptop eigenlijk niet goed schoon te houden is betekent dit een infectierisico voor de patiënt.
Download de complete casestudy
De flinke opmars van EPD-systemen in de ziekenhuizen brengt een groeiende behoefte aan mobiliteit met zich mee. Voor verplegend personeel is het handig dat zij dossiers overal kunnen inzien en gegevens direct aan het bed kunnen invoeren.
Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem (onderdeel van Rivas Zorggroep) startte met de implementatie van hun EPD in maart 2013. "Al snel na deze start bleek dat er een grote behoefte was om de data uit het EPD mobiel beschikbaar te maken. We zijn daarom direct gaan testen met verschillende mobiele oplossingen", aldus Paul van den Hout, manager ICT Services.
"Laptops bleken te kwetsbaar voor de vele vloeistoffen en poeders waar ons personeel mee werkt. Ook over het gebruik van tablets waren we niet enthousiast: ze zijn te diefstalgevoelig en vatbaar voor schade. Al met al waren we er snel over uit dat COW's de meest ideale oplossing voor onze omgeving vormen."
Drie weken lang heeft het verplegend personeel van Rivas verschillende COW's getest in hun productieomgeving. De beoordelingen die de medewerkers na deze periode aan de carts hebben gegeven zijn 100% leidend geweest in de uiteindelijke keuze. Uit hun vergelijking, waarin is gekeken naar factoren als ergonomie, wendbaarheid en hygiëne, kwam de Metro AccessPoint cart als beste uit de bus.
Paul van den Hout spreekt over de strakke planning van het project, die voor de nodige uitdagingen zorgde. "De oplevering moest al plaatsvinden 6 weken na onze keuze. Leverancier Formex Medical heeft steeds met ons meegedacht en er alles aan gedaan om ons te helpen deze planning te realiseren. En met succes: we hadden enkele scenarios met leenapparatuur klaarliggen maar dankzij de inspanningen van Formex Medical konden deze noodplannen gelukkig de prullenbak in."
Download de complete casestudy
Het Vlietland Ziekenhuis in Schiedam heeft een operatiekamercomplex met 6 holdingplaatsen, 9 operatiekamers en 13 verkoeverplaatsen. Voor een migratieproject naar automatische verslaglegging hebben wij onze blik gericht op medische panel PC’s. Hierbij hebben wij als uitgangspunt de strikte regels genomen die gangbaar zijn voor het gebruik in operatiekamers (o.a. volledig fanless en eenvoudig reinigbaar met 70% chloorhexidine).
Tijdens een eerder beursbezoek mochten wij reeds de Onyx 195VST panels aanschouwen. Deze systemen voldoen aan al onze eisen, hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding en vragen weinig onderhoud. Dit ondersteund door positieve gebruikerservaringen en een advies van onze afdeling MID maakte dat wij al snel overtuigd raakten dat deze panels de beste keus voor onze organisatie zijn.
Met Formex Medical hebben we zeer positieve sales en aftersales ervaringen. Wij zijn zeer te spreken over het goede contact, de snelle en correcte levering en de goede aftersales. Daarnaast is het een partij die service hoog in het vaandel heeft staan. Deze positieve ervaringen zijn er de reden van dat wij met tevredenheid terugkijken op de relatie die wij met hun zijn aangegaan.
Bezoekers en patiënten aan Bronovo kan het niet ontgaan dat het in het ziekenhuis gonst van de bouwkundige werkzaamheden. Bronovo is bezig met een bouwkundige uitbreiding van 2.000 m2 (vergelijkbaar met een flatgebouw voorzien van 20 appartementen) en diverse interne verbouwingen en dat doe je niet ongemerkt. Het bouwtraject beslaat een periode van ongeveer 2 jaar. Het huidige gebouw van Bronovo bestaat nu zo’n 20-25 jaar en dat vraagt om – zoals dat zo mooi heet – midlife renovaties. Na een dergelijke bestaansperiode is het noodzakelijk flink aan te pakken en groot onderhoud te verrichten. Daarnaast speelt ook het willen en moeten bijblijven met de trend en met de nu geldende eisen en normen een rol. Om deze redenen zijn er meer en beter uitgeruste ruimten nodig voor het OK-complex, de Spoedeisende Hulp, het beddenhuis en de poliklinieken. Met het aanpassen hiervan is enige jaren geleden begonnen.
Met de aanbouw van een nieuwe vleugel krijgen vanzelfsprekend ook andere facetten van de ziekenhuiszorg extra aandacht, zoals het interieur, de inrichting, verlichting, apparatuur en ‘last but not least’ ook de ICT-systemen. Immers, zorg kan bijna niet meer zonder goede automatisering. Dit betekent dat naast de normale noodzakelijke uitbreidingen ook het automatiseringssysteem wordt vervangen, namelijk door een module van het ultramoderne Soarian Patiënten informatiesysteem. De werkstations die hiervoor op de OK’s nodig zijn dienen vanzelfsprekend medisch veilig en hoogst betrouwbaar te zijn. Er is daarom gekozen voor de medische PC’s, model ZEUS van ONYX. Deze PC’s zullen gemonteerd worden aan een traploos instelbare muurbeugel van CIMMed.
Kortom, een evolutie op het gebied van hardware en software die volledig ten goede komt aan de zorgverlening van patiënten in kritieke toestand op de IC, CCU, OK en SEH.